Uczymy Dzieci Programować

ROK SZKOLNY 2022/2023

Temat: Kolorowe pisanki.

 

 

 


Temat: Marcowa pogoda – scenariusz zajęć z elementami kodowania.

 

 

 


Temat: Kocie kodowanie.

 

 

 

 

 

 

 

 


Temat: Walentynkowe serce.

 

 

 

 


Temat: Pomagamy ptakom przetrwać zimę scenariusz zajęć z elementami kodowania.

 

 

 

 


Temat: Poznajemy kosmos.

 

 

 

 

 

 

 

 


Temat: Poznajemy drzewa.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Temat: Las i jego mieszkańcy.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Temat: Zakodowane owoce jesieni.

 

 

 

 

 

 

 

 


Temat: Dary jesieni – scenariusz zajęć z elementami kodowania.

Kasztany, żołędzie, kolorowe liście – jesienią możemy uzbierać ich bardzo dużo, a następnie wykorzystać w roli
pomocy dydaktycznych. Rytmy, ciągi, sudoku i wiele innych aktywności świetnie połączą się z jesiennym naturalnym materiałem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Temat: Jesień kolorami zakodowana – scenariusz zajęć z elementami kodowania

Na zajęciach przeprowadzonych według zaproponowanego scenariusza skupimy się na barwach liści, a także samych liściach, które posłużą nam do ułożenia kolorowego drzewa, ułożenia rytmicznego wzoru, zabawy typu „memory” i kilku innych aktywności nakierowanych na rozwój umiejętności ważnych podczas nauki kodowania.

 

 

 

 

 

 

 

 


Temat: Bezpieczna droga do przedszkola.

 

 

 

 

 

 

 

 


Temat: Wspominamy wakacje.

Wakacje już minęły, ale wakacyjne wspomnienia nadal są wyraźne. Rozmowa o nich pozwoli wrócić myślami do przeżytych letnich przygód i odwiedzanych miejsc. Na zajęciach przeprowadzonych według zaproponowanego scenariusza dzieci ułożą z kolorowych kartoników aparat fotograficzny, a następnie poszukają miejsc, które zostały nim uwiecznione

 

 

 

 


ROK SZKOLNY 2021/2022

Temat: Zakodowane regiony Polski – scenariusz zajęć z elementami kodowania oraz z wykorzystaniem nowoczesnych technologii.

Polska to piękny i różnorodny kraj. Na zajęciach przeprowadzonych według zaproponowanego scenariusza
dzieci wykonały aktywności, które jednocześnie pomogły im utrwalić wiadomości o naszym kraju, jak i pozytywnie
wpłynęły na rozwój logicznego myślenia.  Na planszy pojawiły się większe miasta i rzeki, wędrując po mapie utrwaliły ich nazwy i lokalizację. Na zajęciach pojawił się też mapa Polski ułożona z kolorowych kartek.

 


Temat: Pisanki, kraszanki, jajka malowane – scenariusz zajęć z elementami kodowania

Na zajęciach przeprowadzonych według zaproponowanego scenariusza dzieci rozmawiały o tradycjach wielkanocnych. Rozmowy przeplatane były różnymi aktywnościami rozwijającymi logiczne myślenie.


Temat: Zwierzęta z naszych pól i lasów – scenariusz zajęć z wykorzystaniem nowoczesnych technologii.

Pole i las, to dom wielu zwierząt, zarówno tych mniejszych, jak i większych. Jakie to zwierzęta? Temat polnych i leśnych zwierząt połączony był z aktywnościami nakierowanymi na rozwój logicznego, algorytmicznego myślenia.


Temat: Zwierzęta egzotyczne – scenariusz zajęć z wykorzystaniem nowoczesnych technologii.

Na zajęciach przeprowadzonych według zaproponowanego scenariusza dzieci pracowały w oparciu o materiał
obrazkowy. Krążki z grafikami przedstawiającymi zwierzęta egzotyczne wykorzystały do ułożenia obrazkowego sudoku oraz rozłożeniem obrazków zgodnie z podanymi warunkami. W dalszej części zajęć stworzyły na macie do
kodowania na podstawie podanych współrzędnych kontur Afryki, a następnie poszukały informacji, które zwierzęta go zamieszkują.


Temat: Czekamy na wiosnę – scenariusz zajęć z elementami kodowania

Na zajęciach przeprowadzonych według zaproponowanego scenariusza starszaki odszyfrowały, ukryty pod postacią podanych współrzędnych pól, napis wiosna. Następnie poszukały odpowiedzi na pytanie po czym poznać, że wiosna jest tuż, tuż. W kolejnym kroku wykorzystując grafiki przedstawiające wiosenne kwiaty popracowały nad spostrzegawczością i umiejętnością logicznego myślenia. Stworzyły kod, który zaprowadził wybranego bohatera
do wiosny, po drodze mijając wszystkie jej symptomy.

 


Temat: Zakodowane przysłowia – scenariusz zajęć z wykorzystaniem nowoczesnych technologii

W marcu jak w garncu – co oznacza dokładnie to przysłowie i czy ma jakiś związek z kuchnią i gotowaniem?
Na to pytanie, poszukały odpowiedzi dzieci, na zajęciach przeprowadzonych według zaproponowanego scenariusza.
Zaczęły od ułożenia na podstawie podanych współrzędnych wzoru na macie do kodowania. W dalszej części zajęcia dopasowały przysłowie do odpowiadającej mu grafiki


Temat: Marcowa pogoda – scenariusz zajęć z elementami kodowania.

Podczas zajęcia dzieci poznały znaczenie przysłowia „W marcu jak w garncu” oraz utrwaliły symbole zjawisk atmosferycznych. „Brały udział w wykonywaniu różnorodnych zadań m .in. odkrywały obrazki schowane pod pytaniami i zagadkami, tworzyły wzór na podstawie podanych koordynatów oraz układały obrazek na zasadzie „przesuwanki – kodowanki”


Koniec VIII edycji,  po feriach rozpoczynamy edycję IX .

Temat: Wesoły karnawał – scenariusz zajęć z elementami kodowania.

Na zajęciach „Wesoły karnawał” dzieci połączyły tematykę karnawałowych zabaw z elementami kodowania. Ułożyły wzór na podstawie podanych koordynatów…czyli dyktando graficzne w dużym formacie a następnie sudoku obrazkowe „Karnawałowe maski”.


Temat: Kochana babciu, kochany dziadku – scenariusz zajęć z wykorzystaniem nowoczesnych technologii.

Dzieci stworzyły na podstawie kodu binarnego serce dla babci i dziadka, uzupełniły obrazkowe sudoku, narysowały wszystko co kojarzy im się z dziadkami, a na końcu stworzyły program offline prowadzący do babci i dziadzia.


Temat: Styczeń, luty, marzec – miesiące – scenariusz zajęć z wykorzystaniem nowoczesnych technologii

Na zajęciu  skupiliśmy się na miesiącach. Dzieci ułożyły nazwy miesięcy we właściwej kolejności, dopasowały pory roku do pasujących do nich miesięcy. Na końcu stworzyły też kod prowadzący kubek od miesiąca do miesiąca

 

   


Temat: Zwierzęta szykują się do zimy – scenariusz zajęć z elementami kodowania.


Temat: Coś się kończy, coś się zaczyna – zajęcia z wykorzystaniem nowoczesnych technologii.

Na zajęciach przeprowadzonych według zaproponowanego scenariusza dzieci stworzyły, na podstawie podanych współrzędnych, obrazek, następnie dobrały właściwe zegary, a w ostatnim ćwiczeniu zaplanowały swój dzień.


Temat: Poznajemy Polskę – scenariusz zajęć z elementami kodowania.


Temat: Polska moja ojczyzna – scenariusz zajęć z wykorzystaniem nowoczesnych technologii.

Czy możemy się zaprogramować na patriotyzm? Jakie są nasze symbole narodowe?  Aktywności, które czekały na dzieci podczas zajęć, to zakodowane przy pomocy koordynatów obrazki, słowo ułożone z literowej rozsypanki i obrazkowe sudoku.


Temat: Jesienne dbanie o zdrowie, kiedy pada i wieje – zajęcie z elementami kodowania.
Na zajęciach dzieci rozmawiały o tym, jak dbać o swoje zdrowie w sezonie przeziębień, ułożyły też na macie do kodowania kolorowe parasole, w taki sposób, żeby łączyły dwie wskazane cechy. Następnie odkodowały we współrzędnych ukryty obrazek.

 


Temat: Kolorowe, piękne, pachnące – jesienne owoce i warzywa – zajęcie z wykorzystaniem nowoczesnych technologii.

 


Temat: Jesień w parku – zadania dla mistrza łamigłówek – zajęcie z wykorzystaniem nowoczesnych technologii.

 


Temat: Jesień na talerzu – scenariusz zajęć z elementami kodowania

 


Temat: Miło Was widzieć – wracamy do przedszkola –  zajęcie z wykorzystaniem nowoczesnych technologii.

Na zajęciach przeprowadzonych według zaproponowanego scenariusza temat powrotu do przedszkola połączymy z zadaniami rozwijającymi logiczne myślenie i kompetencje społeczne.

 


      

„Uczymy Dzieci Programować”
rok szkolny 2020/2021

Program zajęć  „Przedszkolaki kodują”

Głównym celem zajęć jest rozwijanie u dzieci uniwersalnych kompetencji, takich jak: logiczne myślenie, zadaniowe podejście do stawianych problemów, czy umiejętność pracy zespołowej w sposób najbardziej przyjazny dzieciom: w zabawie, w ruchu, poprzez doświadczanie i eksperymentowanie.
Zajęcia uwzględniają podstawę programową wychowania przedszkolnego – są jej uzupełnieniem, rozszerzeniem, podczas opracowywania szczegółowych scenariuszy wykorzystane zostały materiały dydaktyczne stworzone w ramach programu „Uczymy Dzieci Programować
Cele:
– Kształtowanie miękkich kompetencji: rozwijanie logicznego algorytmicznego myślenia, zadaniowego podejścia do stawianych problemów, kreatywności.
– Kształtowanie umiejętności pracy w zespołach, szukania kompromisów, optymalnych rozwiązań.
– Bezpieczne i efektywne korzystanie z technologii cyfrowych (cel zgodny z kierunkami realizacji polityki oświatowej państwa na rok 2020/2021).

Program realizowany będzie grupie V – 6- latki
Nauczyciele: J. Andrzejczak, J. Borowska

WIĘCEJ INFORMACJI NA STRONIE: https://uczymydzieciprogramowac.pl/pl


Zajecie „Kuchcikowo – szukamy algorytmów w codziennym życiu”.

Co to jest algorytm? Czy znajdziemy algorytmy w codziennych sytuacjach? Czy przepis na daną potrawę też jest swojego rodzaju algorytmem? Odpowiedzi na wymienione pytania poszukają dzieci podczas zajęć przeprowadzonych według zaproponowanego scenariusza. Dodatkowo stworzą przy pomocy symboli graficznych algorytm przygotowania sałatki owocowej, przypomną sobie również zasady układania sztućców, ćwicząc przy tym orientacje na kartce papieru.
Scenariusz zajęć:  uczymy-dzieci-programowac-7-kuchcikoqo-mata-do-kodowania

 


Zajęcie: Święta tuż tuż… starszaki odliczając dni do przybycia niezwykłego gościa zajęły się na zajęciach kodowaniem. Najpierw klasyfikowały Mikołaje ze względu na wielkość a potem odkodowały obrazek. Na zakończenie dodawanie, czyli zabawa z kubeczkami i patyczkami z cyfrą 6 w roli głównej.


Zajęcie: Zwierzęta szykują się do zimy.

Na zajęciach przeprowadzonych według zaproponowanego scenariusza dzieci wykonają szereg aktywności, które będzie łączył wspólny temat, przygotowywanie się ptaków do okresu zimowego. Podczas wykonywania zadań dzieci poćwiczą ważne w procesie uczenia się kodowania umiejętności.

Scenariusz zajęć: uczymy-dzieci-programowac-6-zwierzeta-szykuja-sie-do-zimy-mata-do-kodowania


Zajęcie: Wesołych świąt

Zbliża się okres Świąt, składania życzeń i wysyłania kartek świątecznych. Starszaki na zajęciach przeprowadzonych według tego scenariusza stworzą szczególną „kartkę” – zakodowaną przy pomocy współrzędnych i w nietypowym, dużym formacie.

Scenariusz zajęć: uczymy-dzieci-programowac-2-wesolych-swiat

  

Zajęcie „Dawno, dawno temu …”

Na zajęciach w dniu 1.12.2020 starszaki dowiedziały się, jaka jest najbardziej prawdopodobna przyczyna wyginięcia dinozaurów. Poszerzyły swoje wiadomości o dinozaurach. Dodatkowo, przy pomocy symboli graficznych, stworzyły na macie do kodowania kod, który musiał spełnić określone warunki. Rozwijały swoje umiejętności pracy zespołowej, logiczne myślenie oraz zadaniowe podejście do stawianych problemów.

Scenariusz zajęć: uczymy-dzieci-programowac-5-dawno-dawno-temu-mata-do-kodowania


Zajęcie „Warzywnie, owocowo zdrowo”

Dzisiaj zrealizowaliśmy kolejne zadanie programu Uczymy Dzieci Programować. Tym razem polegało ono na rozmowie o zdrowym trybie życia. Starszaki zapoznały się z zasadami  zdrowego i racjonalnego odżywiania oraz  klasyfikowały produkty żywnościowe na ,,zdrowe” i ,,niezdrowe”. Słuchając instrukcji słownej zbudowały kolorową piramidę z kubeczków, a następnie dopasowywały produkty do kolejnych pięter piramidy. A na koniec super zabawa z kubeczkami.

Scenariusz zajęć: uczymy-dzieci-programowac-6-warzywnie-owocowo-zdrowo-mata-do-kodowania


Zajecie „Jesienne dbanie o zdrowie.”

Na dzisiejszych zajęciach dobieraliśmy odpowiedni ubiór do jesiennej pogody. Wiemy już co to znaczy „ubierać się na cebulkę”. Rozmawialiśmy o tym, jak dbać o swoje zdrowie w sezonie przeziębień, ułożyliśmy też na macie do kodowania kolorowe parasole. Na koniec praca plastyczna „Jesienne stroje”.

uczymy-dzieci-programowac-6-esienne-dbanie-o-zdrowie-mata-do-kodowania

 


Zajęcie „Dary jesieni”

Tym razem na zajęciach przeprowadzonych według zaproponowanego scenariusza przenieśliśmy  się do lasu w poszukiwaniu grzybów. Najpierw w zabawach z wykorzystaniem materiału obrazkowego, potem grając w grę planszową.

Scenariusz zajęcia: uczymy-dzieci-programowac-6-dary-jesieni-mata-do-kodowania


Zajęcie „Jesień kolorami zakodowana”

W dniu 01.10.2020 starszaki  wykorzystały jesienne krążki do stworzenia niezwykłej kompozycji. Zanim to zrobiły przekonały się, jak ważna jest precyzja wydawania komunikatów w kodowaniu. Tylko precyzyjne komunikaty w połączeniu ze skupieniem i słuchaniem ze zrozumieniem pozwolą odtworzyć założony wzór.

Scenariusz zajęcia uczymy-dzieci-programowac-6-jesien-kolorowami-zakodowana-mata-do-kodowania


Zajęcie  „Przez park, las i ogród idzie Pani Jesień”

W dniu 28.09.2020 na zajęciach  starszaki  szukały odpowiedzi na pytanie: „Jakie sygnały wysyła do nas przyroda, jak zmienia się park, las i ogród u progu jesieni?”. Zajęcia rozpoczęły się od posegregowania grafik i odnalezienia tych, które kojarzą się z jesienią. Następnie dzieci pogrupowały pozostałe grafiki przypisując je odpowiednim porom roku. Kolejnym zadaniem było „jesienne sudoku”

scenariusz zajęć uczymy-dzieci-programowac-6-przez-park-ogrod-idzie-pani-jesien-mata-do-kodowania