Kącik logopedyczny

Zdalne nauczanie 26.05.2020

Witam ponownie rodziców starszych dzieci.

Kontynuujemy ćwiczenia dotyczące utrwalania głosek r-l;

– dzieci powtarzają wyrazy w których obie głoski występują jednocześnie
rolada. rulon, rolnik , galaretka, helikopter, latarnia, cyrkiel, żyrandol, salaterka, parasolka,
serdelek, lustro, frędzle, król, lornetka , rogalik , landryny, marmolada, kartofle.
– dzieci omawiają znaczenie słów
– rysują do nich obrazki
– układają z nimi zdania .

W MOWIE SPONTANICZNEJ KORYGUJEMY NIEPRAWIDŁOWOŚCI ARTYKULACYJNE.

Ćwiczenia usprawniające rozwój percepcji słuchowej;

– tworzenie długich wyrazów z pierwszych głosek innych wyrazów
– rymowanki
* osoba dorosła mówi 3-4 wyrazy , dziecko wśród nich wybiera te , które rymują się
np. rura – mydło – chmura
koza -woda – koszula – moda
* osoba dorosła mówi wyraz , a dziecko mówi rymujące się z nim wyrazy
np. bułka półka , kółka itd., im więcej tym lepiej
– osoba dorosła mówi 3-4 wyrazy , dziecko wyszukuje te , które zaczynają się na tę samą głoskę
np. maszyna – róża – masło – kapelusz.

Życzę miłej pracy i doskonałej zabawy.

Witam rodziców młodszych dzieci.

Kontynuujemy ćwiczenia utrwalające głoski s- sz;

– dziecko powtarza wyrazy w których obie głoski występują jednocześnie;
np. suszarka, saszetka, krzesło , listonosz, przystanek, szansa, susza, szosa, posłuszny
– następni dziecko rysuje obrazki do utrwalonych wyrazów
– układa też z nimi zdania , a w nich ( za pomocą znaków graficznych ) zaznacza ilość wyrazów, sylab i głosek

Ćwiczenia usprawniające percepcję słuchową ;

– rozkładanie dłuższych wyrazów ( od 3-6 głosek)
– tworzenie nowych wyrazów z pierwszych głosek innych głosek
np.kapelusz – opona – tama
k+o=ko +t = kot
Można tez próbować dłuższe wyrazy.

Życzę miłej pracy ( w formie zabawy).


Zdalne nauczanie 19.05.2020

Dzień dobry.

Proponuję Państwu( starszych dzieci) następne ćwiczenia.
Dzisiaj zajmować się będziemy różnicowaniem głosek r-l;

– pokazujemy dzieciom różnicę między ruchami języka przy wypowiadaniu obu głosek
(dziecko musi ją poczuć od strony kinestetycznej)

– następnie dzieci powtarzają po osobie dorosłej sylaby
ra-la, ra-lo, ra-le, ra-lu, ra-ly
ro-la, ro-lo, ro-le, ro-lu, ro-ly
re-la, re-lo, re-le, re-lu, re-ly
ru-la, ru-lo, ru-le, ru-lu, ru-ly
ry-la, ry-lo, ry-le, ry-lu, ry-ly

i odwrotnie la-ra………

– potem dziecko powtarza usłyszane sylaby np. ro-lu, le-ry… i zapisuje je ( literami ,jeżeli je zna bądź znakami graficznymi).
Te ćwiczenia są bardzo ważne , bowiem pozwolą dziecku bezbłędnie pisać wyrazy .

Ćwiczenia z zakresu rozwoju percepcji słuchowej;
– opuszczanie głosek w wyrazach i tworzenie nowych np. mrok bez m = rok
-wyszukiwanie wyrazów zaczynających się na tę samą głoskę
np. myszka – jajko- masło
– tworzenie nowych wyrazów z pierwszych głosek innych wyrazów
np. laska-aparat-sanki-ekran- koszula
l+a = la+s = las+e = lase+k = lasek

Życzę miłej pracy i zabawy.

Witam rodziców młodszych dzieci.

Kontynuujemy ćwiczenia utrwalające głoski sz-s;

– dziecko samodzielnie rysuje wnętrze szafy ( górna półka, środek szafy i dolna półkę)
podzielone na dwie strefy.
Następnie obrazki przedstawiające ;
szufladę , szczotkę szalik, skakankę , skarpety, szelki, koszulę , sukienkę, spodnie, wieszak
sweter, pasek, kalosze, sanki, parasol itd.
Potem układa obrazki w odpowiednich miejscach, wcześniej wypowiadając nazwę każdego
obrazka.

Ćwiczenia usprawniające rozwój percepcji słuchowej.

Kontynuowanie ćwiczeń analizy wyrazów 4-5 głoskowych- metodą sylabową
np. worek
dziecko dzieli wyraz na sylaby wo – rek
następnie wysłuchuje w sylabach poszczególne głoski
wo— w – o
rek—- r – e – k

Rymowanie wyrazów ;
Osoba dorosła mówi trzy wyrazy np. rura – wagon – kura
dziecko wyszukuje te wyrazy które się rymują.

Życzę miłej zabawy i pracy.


Zdalne nauczanie 12.05.2020

Ponownie witam rodziców dzieci starszych.

Kontynuujemy ćwiczenia utrwalające głoski z szeregu szumiącego;
– dziecko powtarza wyrazy
dżungla, dżem, dżokej, dżudoka, dżdżysty, dżdżownica.
Tłumaczymy mu znaczenie tych wyrazów , a następnie rysuje do nich obrazki.

– dziecko rysuje pary czereśni (6par)
Następnie maluje czerwoną kredką cztery czereśnie i pomarańczową kredką cztery czereśnie.
Potem odpowiada na pytanie – ile czereśni nie będzie pokolorowanych?

– dziecko rozwiązuje zagadki
1. Człapie ,człapie nieboraczka, kwacze, kwacze, bo to ……………

2. Gdy wyrazie „czapka” literę „k” zmienisz ,
w przyjaciółkę boćka czapkę te zamienisz …………..

3. Sieci snuje , mieszka w kącie,
osiem nóżek ma ,
to malutki jest ………………
w pajęczynie muchy ma.

– dziecko rozwiązuje rebusy
1. broda + „cz” = ……..

2. gra + „cz” = …………

Ćwiczenia z zakresu percepcji słuchowej;

– powtarzamy analizę i syntezę długich wyrazów z uwzględnieniem metody sylabowej
– dziecko zamieniając głoskę na początku wyrazu tworzy nowy wyraz;
półka – p na b fale – f na sz
murek – m na n dróżka – d na g
zebra – z na ż dęby – d na z
mak – m na r teczka – t na b
pąki – p na b paczuszka – p na k

Życzę miłej nauki w zabawie.

Witam rodziców młodszych dzieci

Proponuję Państwu nowy zestaw ćwiczeń dla waszych pociech;
– układanie zdań z utrwalonymi wyrazami np.
Krzesło stoi przy stoliku.
Dziecko liczy ile wyrazów jest w tym zdaniu?
Mówi jaki jest 1-2-3-4 wyraz.
Potem jaki jest 2-4-1-3 wyraz.
Następnie liczy ile sylab jest w pierwszym wyrazie i wysłuchuje czy w danej sylabie słychać głoskę „s” czy „sz”.
Aby uatrakcyjnić zabawę proponuję zaznaczać to znakami graficznymi ( mieliście Państwo podobne ćwiczenia już wcześniej- na początku roku szkolnego).

A teraz ćwiczenia z zakresu percepcji słuchowej;

– kontynuujemy ćwiczenia dotyczące rozkładania wyrazów 3-głoskowych i zaczynamy 4–głoskowe
Dziecko dzieli na sylaby np. wyraz woda
wo-da
Mówi jaka jest pierwsza sylaba i wysłuchuje w niej głoski w-o, potem drugąsylabę i robi to samo d-a.

Życzę miłej zabawy , ucząc się.


Zdalne nauczanie – 05.05.2020

Ponownie witam wszystkich rodziców starszych dzieci.

W dalszym ciągu utrwalamy zbieg spółgłoskowy „szcz”;
– z pierwszych głosek podanych wyrazów ( można wykorzystać obrazki) złóż nowe wyrazy

szafa- czajnik- ekierka -balon-laska-ekran ( szczeble)
szachy- czołg – uczeń – doniczka – łyżka – autobus ( szczudła)
szyny – czekolada – ul – paczka- ananas – krowa (szczupak)

bambosze- apteczka- różą- szelki- czapka (barszcz)
teczka- łyżwy uszy- szampon- czajnik (tłuszcz)
piłka- szynka – czajka- oczy- łóżko – ananas ( pszczoła)

– rozwiązywanie zagadek ( po rozwiązaniu narysuj obrazek);

Pada woda z nieba,
a kiedy jej nie ma ,
to podlewać trzeba ,
by nie uschła ziemia. ( deszcz)

Może być długi lub krótki,
z paskiem albo bez,
zakładasz go wtedy,
gdy wicher i deszcz. ( płaszcz)

Gdy literę ” d ” w wyrazie
„deszcz” zamienisz,
w smaczną rybkę wtedy
możesz deszcz zamienić. ( leszcz)

Ćwiczenia usprawniające percepcję słuchową;
– wymów sylabę , która jest taka sama w obu wyrazach
mama- maki
rower- robak
kartofel- metoda
hipopotam- zapomoga
kino- kilof
komputer- papuga
talerz- taniec
telefon- bolero
maki- boki

Ponownie witam rodziców dzieci młodszych.

Utrwalanie głosek s-sz;
– dajemy dziecku obrazki w których nazwach znajdują się głoski „s” lub „sz” – musi je odpowiednio posegregować
– dzieci powtarzają wyrazy;
suszarka, saszetka, susza, szosa, listonosz, szelest, przystanek, wszystko, krzesło.
Do wypowiadanych wyrazów dzieci rysują obrazki.

Ćwiczenia usprawniające percepcję słuchową;

– wysłuchiwanie środkowej głoski w wyrazach 3-głoskowych
np. las
Najpierw dziecko mówi pierwszą i ostatnią głoskę ( poprzednie ćwiczenia). A potem długo mówi środkową lekko pukając w krtań .
l aaaaaaaa s.
Następnie mówi wszystkie głoski l- a – s.

Życzę miłej pracy.


Zdalne nauczanie – 28.04.2020

Witam rodziców starszych dzieci.

Dzisiaj zajmiemy się utrwalaniem zbiegu spółgłoskowego ” szcz”
– najpierw dzieci powtarzają wyrazy;
szczyt, szczur, szczotka, szczupak, szczęka, szczypior,
paszcza, pszczoła, leszczyna, jaszczurka, oszczep, świerszczyk
płaszcz, leszcz, bluszcz, kleszcz.
– potem omawiamy z dzieckiem znaczenie każdego wyrazu
– dzieci samodzielnie rysują obrazki oznaczające dany wyraz
– następnie układają zdania z utrwalonymi wyrazami i zaznaczają w nich ( za pomocą znaków) ilość wyrazów (prostokąty), sylab (kwadraty), głosek w każdej sylabie ( kropki).

Usprawniamy rozwój percepcji słuchowej;
– rozkładanie długich wyrazów np. baranek , z uwzględnieniem metody sylabowej
– składanie wyrazów z pierwszych głosek innych wyrazów np.
lampa , aparat, sanki, ekran, koszula
l+a = la+s = las + e = lase + k = lasek.

Życzę miłej pracy i zabawy.

Witam rodziców młodszych dzieci.

Dzisiaj będziemy wykonywać bardzo ważne ćwiczenia, które rozwijają słuch fonemowy.
– uświadamiamy dzieciom różnice między wypowiadaniem głosek „sz”,”s”;
* pokazujemy dziecku różnicę w położeniu języka
– „sz” język u góry, „s” język na dole
* zabawy dźwiękowe – szum drzewa, syczenie węża
– następnie dziecko powtarza zespoły sylabowe
sza-sa , sza-so, sza-se, sza-su, sza-sy
szo-sa, szo-so, szo-se, szo-su, szo-sy
sze-sa, sze-so, sze-se, sze-su, sze-sy
szu-sa, szu-so, szu-se, szu – su, szu- sy
szy-sa, szy-so, szy-se, szy-su, szy-sy

Rozwijanie rozwoju percepcji słuchowej;
– w dalszym ciągu dzieci „na wyrywki” określają położenie sylab w zdaniach
– wysłuchują pierwszą i ostatnią głoskę w wyrazach 3-literowych np.
* co słyszysz na początku wyrazu lllllllas
* co słyszysz na końcu wyrazu lasssss

Życzę miłej pracy przez zabawę .


Zdalne nauczanie 21.04.2020

Witam ponownie rodziców dzieci starszych.

Czy Państwa dzieci już prawidłowo wypowiadają ( w mowie codziennej) głoski „sz”,”rz”,”cz”. Jeżeli tak to się bardzo cieszę , jeżeli nie to trzeba intensywniej popracować . Dzieci w Państwa wieku powinny już prawidłowo wymawiać wszystkie głoski w trakcie codziennych wypowiedzi.

Nowe zadanie polega na odgadnięciu głoski powtarzającej się w wierszu. Kiedy dziecko usłyszy głoskę”cz”. Kiedy dziecko usłyszy głoskę „cz” klaszcze w dłonie.

Czeka Czesiek na czereśnie,
czeka Cześka na nie we śnie.

I oboje tak czekają ,
a czereśnie dojrzewają.

Czapla człapie obok kaczki,
człapią obie nieboraczki.

Na czereśnie też czekają ,
wspólną głoskę z nimi mają .

Dzieci które uważały ,
głoskę tę już usłyszały.

Ćwiczenia rozwijające percepcję słuchową;
– rozkładanie zdania na wyrazy, sylaby i głoski zaznaczając znakami graficznymi np.
Weronika karmi głodnego pieska.
Ile jest wyrazów ———- ———— ————- ———- (4)
Ile sylab ma pierwszy wyraz X-X-X (3)
Jakie głoski słyszysz w pierwszej sylabie pierwszego wyrazu – **- drugiej **- trzeciej ** – czwartej **.
Tak rozkładamy wszystkie wyrazy.

Witam rodziców młodszych dzieci.

Pierwsze zadanie ;
Codziennie Państwo czytacie swoim dzieciom jakiś fragment bajki. Następnie dziecko „własnymi słowami” opowiada o usłyszanym tekście.Można dziecko naprowadzać dodatkowymi pytaniami. Zwracamy uwagę ma prawidłowe formy gramatyczne oraz szyk tworzonych zdań. Także wymagamy od dziecka prawidłowej wymowy wszystkich głosek.
Jeżeli chodzi o prawidłowe mówienie dziecka w trakcie codziennych wypowiedzi wprowadzamy
system przyjemności i nieprzyjemności.

Drugie zadanie ;
Określanie położenia sylab w zdaniu „na wyrywki” np.
Sabina nawleka czerwone korale.
Jaka jest 2 sylaba w 3 wyrazie (wo), 1 w 4 (ko) itd.
Codziennie proszę rozłożyć jedno, inne zdanie.

Wszystkim życzę miłej pracy.


Zdalne nauczanie – 14.04.2020

Witam wszystkich rodziców.
Ćwiczenia dla dzieci starszych.

Utrwalanie zbiegu spółgłoskowego „czc” ;
– powtarzanie wyrazów np. w beczce, w spódniczce, w bułeczce, na czapeczce, na deseczce, w buteleczce, na półeczce, w apteczce, na łączce, w rękawiczce, , w sukieneczce.
(w/w zbieg musi być bardzo wyraźnie wypowiadany)
– dzieci te wyrazy rysują, układają z nimi zdania, rozkładają je na głoski używając metody sylabowej.

Ćwiczenia rozwijające rozwój percepcji słuchowej;
– analiza wyrazów
– składanie wyrazów z pierwszych głosek innych wyrazów.

Usprawnianie rąk
– dotykanie każdym palcem do kciuka ( prawej i lewej ręki) , pozostałe palce muszą być proste.

Ćwiczenia dla dzieci młodszych.

Kontynuowanie ćwiczeń utrwalających głoskę „sz”;
– układanie zdań z utrwalonymi wyrazami
– opowiadanie obrazków , wysłuchanych tekstów bajek, egzekwowanie utrwalanej głoski w mowie spontanicznej.

Ćwiczenia usprawniające rozwój percepcji słuchowej;
– określanie położenia wyrazów w zdaniu oraz sylab w wyrazach np. Sabina układa czerwone klocki.
Jaki jest1-2-3-4 wyraz.?………( poprzednie zajęcia)
Ile sylab ma pierwszy wyraz ?
Jaka jest 1-2-3 sylaba ?
Jaka jest 2-1-3 sylaba ?
Tak rozkładamy wszystkie wyrazy w zdaniu.

Ćwiczenia proszę wykonywać codziennie. Życzę miłej zabawy.


Zdalne nauczanie – 07.04.2020

Witam rodziców dzieci starszych.

Kontynuujemy ćwiczenia utrwalające głoski s-sz;
Jeżeli Państwa dzieci prawidłowo wymawiają poprzednio wysłane wyrazy przechodzimy do następnych- strzała , strzykawka , strzecha, skrzyżowanie , skrzydła , sprzedawca, skrzat, skrzynki, strzelanie.
Najpierw dziecko musi zasyczeć , a następnie wypowiedzieć w całości resztę wyrazu.Tak długo powtarzamy ,aż dziecko całościowo nie wypowie danego wyrazu. Potem układamy zdznia z utrwalonymi wyrazami.
W MOWIE CODZIENNEJ WYMAGAMY OD DZIECKA PRAWIDŁOWEGO WYMAWIANIA W/W GŁOSEK.
Ćwiczenia usprawniające rozwój percepcji słuchowej;
– rozkładanie długich wyrazów z zastosowaniem metody sylabowej
– składanie wyrazów – osoba dorosła wypowiada głoski , a dziecko je składa. Najpierw wyrazy 3-głoskowe, a potem dłuższe.

Drodzy rodzice dzieci młodszych

Przechodzimy do następnych ćwiczeń .
– pionizowanie języka
– wywoływanie głoski „sz”- język dotyka górnego dziąsła ( zaraz za zębami), zęby zamknięte, a wargi ułożone w kółko.
– dziecko wydmuchuje powietrze , mówiąc „sz”
– następnie powtarza sylaby sza, szo, sze, szu szy
– po prawidłowym mówieniu sylab, przechodzimy do wyrazów , w których w/w głoska znajduje się na początku wyrazu np. szafa, szalik, szatnia, szopa, szynka szyny itd.
– dzieci rysują obrazki i je nazywają.
Ćwiczenia usprawniające rozwój percepcji słuchowej;
– rozkładanie zdań i określanie położenia w nich wyrazów np. Janek maluje duży obrazek.
Wycinamy dziecku długi pasek z papieru , dziecko mówiąc zdanie odcina kawałek papieru. Następnie mówi ile jest wyrazów w danym zdaniu. Potem mówi jaki jest 1-2-3-4 wyraz i jaki jest 2-4-1-3 wyraz. Codziennie rozkładamy jedno inne zdanie.


Zdalne nauczanie – 31.03.2020
Ponownie witam rodziców starszych dzieci.
Będziemy kontynuować ćwiczenia umożliwiające Państwa dzieciom prawidłową artykulację głosek z szeregu szumiącego;
– poprawne wymawianie wyrazów zawierających jednocześnie głoski opozycyjne , czyli s-sz
  krzesło, suszarka , saszetka, szosa, przystanek , listonosz, wszystko, szelest, susza, itp.
– z tymi wyrazami układamy zdania np, Listonosz przynosi listy. Krzesło stoi przy stole . itd.
– następnie każde zdanie rozkładamy na wyrazy, sylaby i głoski np.
  Listonosz- li**-sto***- nosz***  /  przynosi  przy***-no**- si*  / listy li**-sty***// (głoski s – sz
  zaznaczamy kolorami.
Następne ćwiczenia usprawniające rozwój percepcji słuchowej;
– analiza wyrazów 4 i więcej głoskowych z zastosowaniem metody sylabowej np.
  woda  wo**- da**
  pomidor  po**-mi**-dor***
Ćwiczenia proszę wykonywać codziennie . Życzę miłej pracy.

Ponownie witam rodziców młodszych dzieci.
Kontynuujemy ćwiczenia usprawniające ruchomość narządów artykulacyjnych.
– ćwiczenia warg
  * nakładanie górnej wargi na dolną i odwrotnie
  * stulanie i rozciąganie warg ( można posmarować wargi i odbijać je na papierze)
  * cmokanie
  * warczenie
  * nadmuchiwanie policzków
  * przepychanie powietrza wewnątrz jamy ustnej
–  wydłużanie fazy wydechowej
  * dmuchanie na pocięte papierki , waciki itp. ( wydech musi być długi i wolny)
  * dmuchanie na płomień świecy
  * robienie baniek mydlanych ( bańka musi być jak największa)
  * dmuchanie na kartkę papieru tak długo aby nie odpadła od ściany.
Ćwiczenia proszę wykonywać codziennie. Życzę miłej zabawy.

Zdalne nauczanie – 24.03.2020

Drodzy rodzice dzieci klasy zerowej.

Jak wiecie umiejętności poprawnego mówienia oraz rozwój percepcji słuchowej są niezmiernie ważne w prawidłowym funkcjonowaniu w podjęciu nauki w klasie pierwszej.
W związku z tym wracamy do cyklicznej pracy .
Tak jak zawsze mówiłam ćwiczenia powinny być wykonywane codziennie do 15 min.
Jeżeli Państwa dziecko potrzebuje więcej czasu do utrwalenia ich , dostosowujemy go do jego potrzeb.

Od dzisiaj wracamy do ćwiczeń utrwalających głoski szumiące czyli sz, rz, cz, dż:
– najpierw proszę sprawdzić czy dziecko prawidłowo już artykułuje odpowiednią głoskę ( język dotyka górnego dziąsła , zęby muszą być zamknięte a wargi ułożone w kółko)
myślę, że wszystkie Państwa dzieci to już potafią zrobić,
– następnie opowiadają obrazek, wówczas Państwo będziecie wiedzieć czy przechodzimy do następnych ćwiczeń , czy też utrwalamy je dalej,
– jeżeli Państwa dziecko myli głoski sz-s utrwalamy różnicowanie ich;
* naprzemienne powtarzanie sylab sza-sa , sza-so, sza-se, sza-su , sza- sy ( macie to Państwo w zeszytach)
ćwiczenia wykonujemy tak długo aż dziecko nie będzie różnicować w/w głosek w trakcie mowy spontanicznej ( można korzystać z obrazków do opowiadania , powtarzania wyrazów, z bajek ,które dziecko po usłyszeniu samodzielnie opowie).
Szczególnie ważne jest prawidłowe wymawianie głosek w mowie spontanicznej-codziennej. Tu możecie Państwo zastosować system przyjemności i nieprzyjemności polegający na konsekwentnym egzekwowaniu np. za wa dni „ładnego mówienia przyjemność i odwrotnie.

A teraz ćwiczenia rozwijające percepcję słuchową:
– analiza zdania
Dziecko mówi zdanie 4 wyrazowe i mówi jaki jest 1-2-3-4 wyraz, jaki jest 2-4-1-2 wyraz. Potem każdy wyraz dzieli na sylaby i mówi jaka jest 1-2-3 sylaba, 2-1-3 sylaba . Na koniec musi powiedzieć ” na wyrywki ” jaka jest 1 sylaba w 4 wyrazie , 2 w 3 itd.
– wysłuchiwanie głosek w wyrazach 3-głoskowych ( najpierw pierwszą głoskę , potem ostatnią i środkową przeciągając ją , a na koniec wszystkie po kolei).

Życzę miłej pracy.
Pani Małgosia


Drodzy rodzice dzieci 5-6 letnich.

Jak Państwo wiecie prawidłowe mówienie to podstawa do dobrego rozwoju waszych pociech.
W związku z powyższym wracamy do cyklicznej z nimi pracy.
Ćwiczenia powinny odbywać się codziennie 10- 15 min, chyba że Państw dziecko potrzebuje więcej czasu do ich opanowania , to zwiększamy jego zakres.

Masaże narządów artykulacyjnych ( zewnętrzne i wewnętrzne);
– masaże zewnętrzne – smarujemy kremem policzki , krtań i wargi i ruchami okrężnymi masujemy je,
– masaże wewnętrzne – dwoma palcami masujemy język , wchodząc jak najgłębiej w jamę ustną, masujemy policzki i wargi od wewnątrz ( dla uatrakcyjnienia tych ćwiczeń można wykorzystać miód , jogurt itp.)

Ćwiczenia języka;
– dotykanie językiem do nosa, brody , kącików warg ( tu też można wykorzystać miód etc.)
– oblizywanie warg ruchem okrężnym
– mówienie z językiem w górze (język dotyka górnego dziąsła , a żuchwa rusz się)
– kląskanie ( ” zabawa w konika”)
– wypychanie językiem policzków.

Życzę miłe pracy w formie zabawy.
Pani Małgosia