Czwartek 15.04.2021

Temat: Żyrafa.
Witamy w dniu dzisiejszym i zapraszamy do wspólnej zabawy!!!

  • Słuchanie zagadki „Jakie zwierzę tak mówi ?”
    Z Afryki pochodzę.
    W zoo mnie zobaczysz.
    Sięgam szyją ponad drzewa
    i dachy drapaczy (żyrafa).
    Czytanie całościowe wyrazu żyrafa. Wyróżnienie pierwszej i ostatniej głoski w wyrazie.
  • Ciekawostki o żyrafie ( proszę pokazać dzieciom zdjęcie żyrafy),
    Żyrafa to ssak o długiej szyi i długich kończynach. Jest jednym z największych zwierząt na świecie. Długa szyja pozwala jej dosięgnąć liści rosnących bardzo wysoko na drzewach, ale jednocześnie sprawia problemy, gdy chce się napić wody. Żyrafa musi wtedy zgiąć nogi w kolanach i tak długo i szybko kiwać szyją, aż wreszcie dosięga wody. Jest wtedy bezbronna, łatwo na nią zapolować. Jedynym drapieżnikiem, który zagraża żyrafie, jest lew. Żyrafy wydają różne dźwięki, np.: chrapią, wypuszczając powietrze przez nozdrza, ochryple kaszlą lub pomrukują.
  • Słuchanie wiersza Pawła Beręsewicza „Gdzie jest żyrafa”
    Na regale wielka księga,
    Krzyś ze stołka po nią sięga.
    Może dzięki niej odkryje,
    jak żyrafa myje szyję.
    Do czytania zuch się bierze
    i co strona – inne zwierzę:
    antylopy, bąk, ćmy, dorsze,
    emu, foki, lecz najgorsze,
    że – choć przejrzał ze stron dwieście
    – nie ma żyraf. Gdzie jesteście?
    Długa szyja, w chmurach głowa,
    gdzie się taki olbrzym chowa?
    Może wy przypadkiem wiecie?
    Tak! Na końcu w alfabecie!

Wyjaśnienie przez rodzica pojęcia alfabet  oraz podanie alfabetu w całości.
Rodzic zwraca uwagę, że zwierzęta (ich nazwy) w książce były ułożone według alfabetu, dlatego żyrafa była na końcu.

Dziecko odpowiada na pytania:
− Po jaką książkę sięgał Krzyś?
− Czego się chciał dowiedzieć?
− O jakich zwierzętach czytał?
– Czy znalazł wiadomości o żyrafie ?

  • Ćwiczenia logorytmiczne „Idzie żyrafa” dziecko powtarza tekst i wykonuje odpowiednie ruchy.

Idzie żyrafa: tup, tup, tup,
w prawo tup, w lewo tup,
tup, tup, tup.
Biegnie żyrafa: trach, trach, trach,
w prawo trach, w lewo trach,
trach, trach, trach. 

  • Rozwiązywanie zadań tekstowych metodą symulacji
    Dzieci dostają 10 liczmanów (np. klocki). Rodzic mówi zadanie, a dziecko stara się je rozwiązać, dodając klocki lub je odkładając.
    Przykładowe zadania:
    Opiekun dał nosorożcowi 7 jabłek (dzieci układają przed sobą 7 klocków). Potem dał mu jeszcze 3 jabłka (dokładają 3 klocki). Ile razem jabłek dał nosorożcowi opiekun?
    W zoo na wybiegu biegało 6 małpek. Potem przybiegły jeszcze 4 małpki. Ile małpek jest teraz na wybiegu ?
    – Na wybiegu w zoo bawiło się 10 małpek. 5 małpek schowało się do domku. Ile małpek bawi się teraz na wybiegu w zoo?
    (Dzieci układają przed sobą 10 klocków. Potem odsuwają 5 klocków.)
    Analogicznie można wymyślać dzieciom inne zadania.
  • Karta pracy , cz.3,s. 29 – Oglądanie obrazków. Ilustrowanie ich liczmanami. Określanie, do których zwierząt należą narysowane cienie.
  • Karta pracy- Przygotowanie do czytania i pisania (różowa książka) s. 56-57;
    Liczenie obrazków zwierząt w pętlach. Zaznaczenie ich liczby kropkami w okienkach znajdujących się pod pętlami. Kolorowanie na czerwono, w każdej parze, okienka,
    w którym jest więcej kropek. Czytanie całościowe nazw zwierząt. Wskazywanie ich na obrazkach.

Udanego dnia
pani Martynka i pani Basia.

 

Comments are closed.