Uczymy Dzieci Programować

„Uczymy Dzieci Programować”

 

Program zajęć  „Przedszkolaki kodują”

Głównym celem zajęć jest rozwijanie u dzieci uniwersalnych kompetencji, takich jak: logiczne myślenie, zadaniowe podejście do stawianych problemów, czy umiejętność pracy zespołowej w sposób najbardziej przyjazny dzieciom: w zabawie, w ruchu, poprzez doświadczanie i eksperymentowanie.
Zajęcia uwzględniają podstawę programową wychowania przedszkolnego – są jej uzupełnieniem, rozszerzeniem, podczas opracowywania szczegółowych scenariuszy wykorzystane zostały materiały dydaktyczne stworzone w ramach programu „Uczymy Dzieci Programować
Cele:
– Kształtowanie miękkich kompetencji: rozwijanie logicznego algorytmicznego myślenia, zadaniowego podejścia do stawianych problemów, kreatywności.
– Kształtowanie umiejętności pracy w zespołach, szukania kompromisów, optymalnych rozwiązań.
– Bezpieczne i efektywne korzystanie z technologii cyfrowych (cel zgodny z kierunkami realizacji polityki oświatowej państwa na rok 2020/2021).

Program realizowany będzie grupie V – 6- latki
Nauczyciele: J. Andrzejczak, J. Borowska

WIĘCEJ INFORMACJI NA STRONIE: https://uczymydzieciprogramowac.pl/pl


Zajecie „Kuchcikowo – szukamy algorytmów w codziennym życiu”.

Co to jest algorytm? Czy znajdziemy algorytmy w codziennych sytuacjach? Czy przepis na daną potrawę też jest swojego rodzaju algorytmem? Odpowiedzi na wymienione pytania poszukają dzieci podczas zajęć przeprowadzonych według zaproponowanego scenariusza. Dodatkowo stworzą przy pomocy symboli graficznych algorytm przygotowania sałatki owocowej, przypomną sobie również zasady układania sztućców, ćwicząc przy tym orientacje na kartce papieru.
Scenariusz zajęć:  uczymy-dzieci-programowac-7-kuchcikoqo-mata-do-kodowania

 


Zajęcie: Święta tuż tuż… starszaki odliczając dni do przybycia niezwykłego gościa zajęły się na zajęciach kodowaniem. Najpierw klasyfikowały Mikołaje ze względu na wielkość a potem odkodowały obrazek. Na zakończenie dodawanie, czyli zabawa z kubeczkami i patyczkami z cyfrą 6 w roli głównej.


Zajęcie: Zwierzęta szykują się do zimy.

Na zajęciach przeprowadzonych według zaproponowanego scenariusza dzieci wykonają szereg aktywności, które będzie łączył wspólny temat, przygotowywanie się ptaków do okresu zimowego. Podczas wykonywania zadań dzieci poćwiczą ważne w procesie uczenia się kodowania umiejętności.

Scenariusz zajęć: uczymy-dzieci-programowac-6-zwierzeta-szykuja-sie-do-zimy-mata-do-kodowania


Zajęcie: Wesołych świąt

Zbliża się okres Świąt, składania życzeń i wysyłania kartek świątecznych. Starszaki na zajęciach przeprowadzonych według tego scenariusza stworzą szczególną „kartkę” – zakodowaną przy pomocy współrzędnych i w nietypowym, dużym formacie.

Scenariusz zajęć: uczymy-dzieci-programowac-2-wesolych-swiat

  

Zajęcie „Dawno, dawno temu …”

Na zajęciach w dniu 1.12.2020 starszaki dowiedziały się, jaka jest najbardziej prawdopodobna przyczyna wyginięcia dinozaurów. Poszerzyły swoje wiadomości o dinozaurach. Dodatkowo, przy pomocy symboli graficznych, stworzyły na macie do kodowania kod, który musiał spełnić określone warunki. Rozwijały swoje umiejętności pracy zespołowej, logiczne myślenie oraz zadaniowe podejście do stawianych problemów.

Scenariusz zajęć: uczymy-dzieci-programowac-5-dawno-dawno-temu-mata-do-kodowania


Zajęcie „Warzywnie, owocowo zdrowo”

Dzisiaj zrealizowaliśmy kolejne zadanie programu Uczymy Dzieci Programować. Tym razem polegało ono na rozmowie o zdrowym trybie życia. Starszaki zapoznały się z zasadami  zdrowego i racjonalnego odżywiania oraz  klasyfikowały produkty żywnościowe na ,,zdrowe” i ,,niezdrowe”. Słuchając instrukcji słownej zbudowały kolorową piramidę z kubeczków, a następnie dopasowywały produkty do kolejnych pięter piramidy. A na koniec super zabawa z kubeczkami.

Scenariusz zajęć: uczymy-dzieci-programowac-6-warzywnie-owocowo-zdrowo-mata-do-kodowania


Zajecie „Jesienne dbanie o zdrowie.”

Na dzisiejszych zajęciach dobieraliśmy odpowiedni ubiór do jesiennej pogody. Wiemy już co to znaczy „ubierać się na cebulkę”. Rozmawialiśmy o tym, jak dbać o swoje zdrowie w sezonie przeziębień, ułożyliśmy też na macie do kodowania kolorowe parasole. Na koniec praca plastyczna „Jesienne stroje”.

uczymy-dzieci-programowac-6-esienne-dbanie-o-zdrowie-mata-do-kodowania

 


Zajęcie „Dary jesieni”

Tym razem na zajęciach przeprowadzonych według zaproponowanego scenariusza przenieśliśmy  się do lasu w poszukiwaniu grzybów. Najpierw w zabawach z wykorzystaniem materiału obrazkowego, potem grając w grę planszową.

Scenariusz zajęcia: uczymy-dzieci-programowac-6-dary-jesieni-mata-do-kodowania


Zajęcie „Jesień kolorami zakodowana”

W dniu 01.10.2020 starszaki  wykorzystały jesienne krążki do stworzenia niezwykłej kompozycji. Zanim to zrobiły przekonały się, jak ważna jest precyzja wydawania komunikatów w kodowaniu. Tylko precyzyjne komunikaty w połączeniu ze skupieniem i słuchaniem ze zrozumieniem pozwolą odtworzyć założony wzór.

Scenariusz zajęcia uczymy-dzieci-programowac-6-jesien-kolorowami-zakodowana-mata-do-kodowania


Zajęcie  „Przez park, las i ogród idzie Pani Jesień”

W dniu 28.09.2020 na zajęciach  starszaki  szukały odpowiedzi na pytanie: „Jakie sygnały wysyła do nas przyroda, jak zmienia się park, las i ogród u progu jesieni?”. Zajęcia rozpoczęły się od posegregowania grafik i odnalezienia tych, które kojarzą się z jesienią. Następnie dzieci pogrupowały pozostałe grafiki przypisując je odpowiednim porom roku. Kolejnym zadaniem było „jesienne sudoku”

scenariusz zajęć uczymy-dzieci-programowac-6-przez-park-ogrod-idzie-pani-jesien-mata-do-kodowania