Ogólnopolski Projekt Edukacyjny „Kreatywne Dni Nietypowe”
II Edycja – 2024/2025
Moduł IV Bajkowe Dni Nietypowe
28 października- Dzień Miłośników Pluszaków
Nasze przedszkolaki także świętowały dzisiaj ze swoimi pluszakami, które przyniosły do przedszkola. Dzieci opowiadały dlaczego lubią swoje pluszaki i jak się z nimi bawią. Były zabawy przy muzyce, gimnastyka z pluszakiem, rysowanie portretu misia. Z wielkim zaciekawieniem przedszkolaki wysłuchały bajki terapeutycznej „Złe sny Karolinki”.
Moduł II Empatyczne Dni Nietypowe
04 października – Światowy Dzień Uśmiechu
W tym dniu rozmawialiśmy co nas cieszy, jak ważny jest uśmiech w naszym życiu. Poruszana była rola uśmiechu i życzliwości w życiu człowieka. Przedszkolaki świetnie się bawiły, malowały, liczyły, tańczyły i rozdawały uśmiechy. Na koniec Skrzaciki wykonały papierowe uśmiechnięte buźki, z których w sali powstała piękna dekoracja. Każde dziecko otrzymało odznakę z uśmiechniętą buźką. Było bardzo wesoło, ten dzień wywołał wiele radości i pozytywnych emocji.
Moduł II Empatyczne Dni Nietypowe – 13 września
Międzynarodowy Dzień Udzielania Pierwszej Pomocy
Przedszkolaki gościły strażaków – ratowników którzy w przystępny sposób opowiedzieli dzieciom, jak zachować się i jak pomóc w sytuacjach zagrożenia zdrowia i życia. Średniaki utrwaliły znajomość numerów alarmowych oraz zapoznały się z wyposażeniem plecaka ratownika. Dzieci mogły poczuć się jak prawdziwi ratownicy, kiedy pod bacznym okiem ratowników mogły samodzielnie przełożyć teorię w praktykę i popisać się umiejętnością udzielania pierwszej pomocy misiowi.
Ogólnopolski Projekt Edukacyjny
„Kreatywne Dni Nietypowe”
II Edycja – 2024/2025
Celem projektu jest innowacyjne podejście do przygotowywania formy zajęć, uatrakcyjnienie pracy z dziećmi, zaangażowanie dzieci we wspólne przygotowania ciekawych i nietypowych zajęć oraz zabawną formę świętowania. Obchodząc różne nietypowe święta rozwijamy u dzieci kreatywność ale także empatię, szacunek wobec otoczenia, uwrażliwiamy dzieci na różne potrzeby zwierząt a także wzmacniamy w nich samych poczucie własnej wartości. Dzieci mają możliwość otworzyć się na nowe możliwości wyrazu, opanowania stanów emocjonalnych poprzez kreatywne ćwiczenia, poczucie przynależności do grupy, śmiech i dobrą zabawę.
Autorzy i koordynatorzy projektu: Magdalena Wypchał, Anna Kaczyńska, Katarzyna Feledyk, Aneta Doroz, Edyta Sendela – Nauczyciele Przedszkola nr 4 w Dąbrowie Górniczej
Organizator: Przedszkole nr 4 w Dąbrowie Górniczej
Realizacja w Gr. III „Skrzaty” – 4-latki
Zasady i cele
Projekt powstał w oparciu o aktualne Podstawy Programowe oraz podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2024/2025:
pkt. 2 Edukacja prozdrowotna w szkole – kształtowanie zachowań służących zdrowiu, rozwijanie sprawności fizycznej i nawyku aktywności ruchowej, nauka udzielania pierwszej pomocy.
pkt. 3 Wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży, ich zdrowia psychicznego. Rozwijanie u uczniów i wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych. Podnoszenie jakości edukacji włączającej i umiejętności pracy z zespołem zróżnicowanym.
pkt. 4 Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji, korzystanie z zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej.
pkt.6 Wspieranie rozwoju umiejętności zawodowych oraz umiejętności uczenia się przez całe życie poprzez wzmocnienie współpracy przedszkoli. szkół i placówek z pracodawcami oraz z instytucjami regionalnym.
CEL GŁÓWNY PROJEKTU:
Wszechstronny rozwój dzieci w różnym wieku poprzez stwarzanie sytuacji sprzyjających aktywizowaniu myślenia, rozwijaniu kreatywności, budowaniu poczucia własnej sprawczości.
CELE OGÓLNE I SZCZEGÓŁOWE PROJEKTU:
• Rozwijanie empatii,
• Uwrażliwienie na potrzeby zwierząt,
• Przygotowanie do współuczestniczenia w grupie,
• Nauka współpracy,
• Kształtowanie tolerancji,
• Wyzwalanie radości i innych pozytywnych uczuć,
• Wzmacnianie poczucia własnej wartości, sprawczości,
• Rozwijanie zainteresowań,
• Obniżanie poziomu stresu,
• Wypracowanie strategii radzenia sobie ze stresem.