Logopeda zajmuje się diagnozą, stymulacją rozwoju mowy, terapią zaburzeń m.in.: artykulacji, toru oddechowego, mowy, głosu, karmienia i połykania a także zaburzeń powstałych na podłożu neurologicznym oraz profilaktyką (czyli zapobiega powstawaniu wad wymowy). Logopeda zajmuje się nie tylko kształtowaniem mowy, pracuje z osobami dorosłymi oraz z dziećmi:
- z dysleksją (bądź zagrożeniem dysleksji),
- z opóźnionym rozwojem mowy,
- z różnymi problemami neurologicznymi, pourazowymi, które wpłynęły na mowę lub jej rozwój
- z niepełnosprawnymi intelektualnie i fizycznie
- z niesłyszącymi i niedosłyszącymi
Zajęcia logopedyczne w przedszkolu
We wrześniu w przedszkolu przeprowadzane są przesiewowe badania mowy dzieci 4, 5, 6 – letnich uczęszczających do placówki. W wyniku tych badań wyłaniane są dzieci, które objęte są opieką logopedyczną. Czas trwania zajęć logopedycznych jest uzależniony od możliwości i potrzeb dziecka. Terapia prowadzona jest indywidualnie.
Na zajęciach prowadzone są ćwiczenia, które mają na celu:
- usprawnianie motoryki aparatu artykulacyjnego (m.in. języka, warg, żuchwy),
- kształtowanie prawidłowego toru oddechowego, wydłużanie fazy wydechowej,
- kształtowanie prawidłowego odruchu żucia, gryzienia, picia, połykania
- rozwijanie słuchu fonemowego i fonetycznego, koordynacji wzrokowo-ruchowej, percepcji wzrokowej i słuchowej
- wzbogacanie słownictwa biernego i czynnego, rozwijanie mowy opowieściowej,
- rozwijanie umiejętności budowania dłuższych wypowiedzi,
- rozwijanie umiejętności rozumienia wypowiedzi słownych,
- uzyskanie prawidłowej artykulacji poszczególnych głosek.
Wskazówki dla Rodziców
Mamo, Tato!
Jeżeli u Twojego dziecka stwierdzono wadę wymowy, motywuj je do korzystania z zajęć logopedycznych. Ty także powinieneś pomóc córce/synowi pamiętając o tym, że dla pozytywnych efektów terapii bardzo ważne są systematyczne ćwiczenia w domu. Skuteczność terapii uzależniona jest od współpracy rodziców z logopedą! I tylko wówczas, gdy współpraca ta ma rzeczywiście miejsce – terapia przynosi rezultaty, dlatego:
- Bądź w stałym kontakcie z logopedą
- Dopilnuj, aby dziecko systematycznie uczęszczało na zajęcia logopedyczne.
- Pracuj z dzieckiem w domu poprzez utrwalanie materiału zawartego w zeszycie lub na kserokopiach.
- Chwal swoje dziecko nawet za minimalne osiągnięcia, co znacznie zmobilizuje je do wysiłku.
- Chwal i nagradzaj dziecko nie tylko za efekty jego pracy, ile za włożony w nią wysiłek. Spraw, aby praca z dzieckiem była przyjemna dla Was obojga.
Pamiętaj również o profilaktyce:
- Pozwól dziecku na naukę gryzienia i żucia, nie bój się, że się ubrudzi, nie podawaj zbyt długo tylko pokarmów papkowatych
- Pozwól dziecku na naukę picia z tradycyjnego kubka, jest to ważny element w jego rozwoju również w rozwoju mowy: prawidłowej pracy narządów artykulacyjnych i prawidłowego połykania
- Pozwól dziecku na naukę pobierania pokarmu z tradycyjnej łyżeczki, to równie ważne
- Karm butelką i podawaj smoczek nie dłużej niż do 1 roku życia! Tym sposobem możesz zapobiec wadom wymowy (m.in. seplenieniu międzyzębowemu) oraz wadom zgryzu
- Nie przestawiaj dziecko z pisania i rysowania lewą ręką na prawą bez konsultacji
z psychologiem - Staraj się słuchać, co dziecko do nas mówi, ponieważ chętnie słuchane – chętnie mówi.
- Zachęcaj dziecko do mówienia, nawet jeśli ma zaburzoną mowę.
- Codzienne czytanie dziecku rozwija jego zasób słownictwa biernego i czynnego.
Comments are closed.