Termin realizacji: 19.09.2022 – 23.09.2022
Realizacja projektu edukacyjnego „Liść”
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne i opiekuńcze:
Obserwacja przyrody
- uczestniczenie w wycieczkach pozwalających w sposób bezpośredni zapoznać się z wybranymi środowiskami przyrodniczymi (las, park), ze zwierzętami i roślinami tam żyjącymi
- zachęcanie do obserwowania przyrody w różnych porach roku, w różnych miejscach i w różnym czasie.
Przyroda jesienią
- nazywanie wybranych drzew – liściastych i iglastych
- rozpoznawanie drzew po liściach i owocach
- poznawanie ogólnej budowy drzewa (pień, korzenie, korona)
- gromadzenie owoców drzew w kąciku przyrody; wykorzystanie ich do wszelkiej działalności matematycznej, plastycznej, muzycznej, w relaksacji czy w ćwiczeniach ruchowych
Działalność badawcza
- poznawanie przyborów, narzędzi potrzebnych do obserwowania i badania otoczenia, np. lupy, lornetki, mikroskopu.
Działalność konstrukcyjno-techniczna
- budowanie z różnego materiału, w tym z tworzywa przyrodniczego i surowców wtórnych.
Spostrzeganie wzrokowe
- wyszukiwanie takich samych przedmiotów, obrazków
- wyszukiwanie takich samych symboli graficznych – figur, liter, cyfr.
Spostrzeganie słuchowe
- odtwarzanie proponowanego rytmu (klaskanie, tupanie)
- rozpoznawanie wysłuchanych sylab, słów, głosek
- wyodrębnianie zdań z wypowiedzi, rozdzielanie ich na słowa
- określanie w zdaniu kolejności słów, ich liczby
- wyodrębnianie sylab w słowach; określanie ich kolejności i liczby.
Słuch fonematyczny
- rytmiczny podział słów (samodzielny, swobodny podział słów na sylaby, np. w zabawach: wymyślanie mowy robotów, kosmitów, wołanie kogoś z podwórka do domu)
- wyodrębnianie zdań w wypowiedzi (liczenie zdań, układanie odpowiedniej liczby klocków itp.)
- wyodrębnianie słów ze zdań – liczenie słów w zdaniach
- tworzenie zdań z określoną liczbą słów.
Przygotowanie do czytania
- czytanie całościowe nazw umieszczonych w sali
- czytanie całościowe wyrazów – nazw obrazków (lub równoważników zdań).
Orientacja przestrzenna
- stopniowe wprowadzanie dzieci w cyfrowy świat, świadome, czynne i twórcze korzystanie z nowoczesnych technologii,
- ustalanie położenia obiektów względem własnej osoby.
Liczenie
- odróżnianie błędnego liczenia od liczenia poprawnego.
Intuicja geometryczna
- wykorzystywanie figur geometrycznych w ćwiczeniach matematycznych, zabawach, grach.
Muzyka i śpiew, ruch
- śpiewanie piosenek z repertuaru dziecięcego.
- uczestniczenie w zabawach muzyczno-ruchowych: ze śpiewem, ilustracyjnych, tanecznych
Sprawność ruchowa
- uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę ciała, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementem czworakowania, z elementem skoku, podskoku, z elementem rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowej, ze śpiewem
- uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych.
Piosenka ,,Niteczka do niteczki’’ ( sł. i muz. K. Gowik)
- Niteczka do niteczki, kuleczka do kuleczki,
grzybek do grzybka we wrzosach w lesie,
tak rozpoczyna się jesień.
Listek do listka wiatr ciepły niesie.
Tak rozpoczyna się jesień.
Ref.: I wirujemy, wirujemy, wiuuuuu.
I kołyszemy, kołyszemy, szuuuuuu.
I zaplatamy babie lato w długą nić,
bo jesień wesoła ma być!
I zaplatamy babie lato w długą nić,
bo jesień wesoła ma być!
- Jabłuszko do jabłuszka, orzeszek do orzeszka,
Gruszka do gruszki w sadzie pachnącym,
to jesień u nas już mieszka!
I jarzębina w parku szumiącym.
To jesień u nas już mieszka!
Ref.: I wirujemy…
- Promyczek do promyczka, koszyczek do koszyczka,
Stos kartofelków w polu daleko.
Jesień uśmiecha się lekko.
I słoneczniki niby żołnierze.
Jesień do tańca się bierze!
Ref.: I wirujemy…
Comments are closed.