Tematyka: Idzie jesień… przez las, park

Termin realizacji: 19.09.2022 – 23.09.2022
Realizacja projektu edukacyjnego „Liść”
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne i opiekuńcze:

Obserwacja przyrody

  • uczestniczenie w wycieczkach pozwalających w sposób bezpośredni zapoznać się z wybranymi środowiskami przyrodniczymi (las, park), ze zwierzętami i roślinami tam żyjącymi
  • zachęcanie do obserwowania przyrody w różnych porach roku, w różnych miejscach i w różnym czasie.

Przyroda jesienią

  • nazywanie wybranych drzew – liściastych i iglastych
  • rozpoznawanie drzew po liściach i owocach
  • poznawanie ogólnej budowy drzewa (pień, korzenie, korona)
  • gromadzenie owoców drzew w kąciku przyrody; wykorzystanie ich do wszelkiej działalności matematycznej, plastycznej, muzycznej, w relaksacji czy w ćwiczeniach ruchowych

Działalność badawcza

  • poznawanie przyborów, narzędzi potrzebnych do obserwowania i badania otoczenia, np. lupy, lornetki, mikroskopu.

Działalność konstrukcyjno-techniczna

  • budowanie z różnego materiału, w tym z tworzywa przyrodniczego i surowców wtórnych.

Spostrzeganie wzrokowe

  • wyszukiwanie takich samych przedmiotów, obrazków
  • wyszukiwanie takich samych symboli graficznych – figur, liter, cyfr.

Spostrzeganie słuchowe

  • odtwarzanie proponowanego rytmu (klaskanie, tupanie)
  • rozpoznawanie wysłuchanych sylab, słów, głosek
  • wyodrębnianie zdań z wypowiedzi, rozdzielanie ich na słowa
  • określanie w zdaniu kolejności słów, ich liczby
  • wyodrębnianie sylab w słowach; określanie ich kolejności i liczby.

Słuch fonematyczny

  • rytmiczny podział słów (samodzielny, swobodny podział słów na sylaby, np. w zabawach: wymyślanie mowy robotów, kosmitów, wołanie kogoś z podwórka do domu)
  • wyodrębnianie zdań w wypowiedzi (liczenie zdań, układanie odpowiedniej liczby klocków itp.)
  • wyodrębnianie słów ze zdań – liczenie słów w zdaniach
  • tworzenie zdań z określoną liczbą słów.

Przygotowanie do czytania

  • czytanie całościowe nazw umieszczonych w sali
  • czytanie całościowe wyrazów – nazw obrazków (lub równoważników zdań).

Orientacja przestrzenna

  • stopniowe wprowadzanie dzieci w cyfrowy świat, świadome, czynne i twórcze korzystanie z nowoczesnych technologii,
  • ustalanie położenia obiektów względem własnej osoby.

Liczenie

  • odróżnianie błędnego liczenia od liczenia poprawnego.

Intuicja geometryczna

  • wykorzystywanie figur geometrycznych w ćwiczeniach matematycznych, zabawach, grach.

Muzyka i śpiew, ruch

  • śpiewanie piosenek z repertuaru dziecięcego.
  • uczestniczenie w zabawach muzyczno-ruchowych: ze śpiewem, ilustracyjnych, tanecznych

Sprawność ruchowa

  • uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę ciała, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementem czworakowania,  z elementem skoku, podskoku, z elementem rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowej, ze śpiewem
  • uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych.

Piosenka ,,Niteczka do niteczki’’ ( sł. i muz. K. Gowik)

  1. Niteczka do niteczki, kuleczka do kuleczki,
    grzybek do grzybka we wrzosach w lesie,
    tak rozpoczyna się jesień.
    Listek do listka wiatr ciepły niesie.
    Tak rozpoczyna się jesień.

Ref.: I wirujemy, wirujemy, wiuuuuu.
I kołyszemy, kołyszemy, szuuuuuu.
I zaplatamy babie lato w długą nić,
bo jesień wesoła ma być!
I zaplatamy babie lato w długą nić,
bo jesień wesoła ma być!

  1. Jabłuszko do jabłuszka, orzeszek do orzeszka,
    Gruszka do gruszki w sadzie pachnącym,
    to jesień u nas już mieszka!
    I jarzębina w parku szumiącym.
    To jesień u nas już mieszka!

Ref.: I wirujemy…

  1. Promyczek do promyczka, koszyczek do koszyczka,
    Stos kartofelków w polu daleko.
    Jesień uśmiecha się lekko.
    I słoneczniki niby żołnierze.
    Jesień do tańca się bierze!

Ref.: I wirujemy…

 

Comments are closed.