Tematyka kompleksowa: Prawa dziecka.

Termin realizacji: 27.05. – 31.05.2024r.
Cele ogólne

OBSZAR FIZYCZNY

  • systematyczne uczestnictwo w organizowanych zabawach ruchowych w sali i na świeżym powietrzu, zajęciach gimnastycznych/fizycznych
  • wykonywanie ćwiczeń zgodnie z instrukcją słowną lub ruchową
  • kształtowanie umiejętności samokontroli wykonywania ćwiczeń, regulowania oddechu, radzenia sobie ze zmęczeniem
  • kształtowanie sprawności całego ciała podczas składania papieru, zaginania, tworzenia modeli, składania techniką origami
  • doskonalenie małej motoryki oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej podczas zabaw manipulacyjnych, prac plastycznych i konstrukcyjnych

OBSZAR EMOCJONALNY

  • poznawanie siebie, dostrzeganie odmienności i niepowtarzalności każdej osoby
  • kształtowanie własnej niezależności emocjonalnej, nieuleganie naciskom oraz negatywnym wzorcom zachowania
  • odróżnianie emocji, nazywanie ich i rozumienie, że każdy ma prawo do ich odczuwania i okazywania
  • zachowanie adekwatne do sytuacji podczas kontaktów z innymi osobami
  • wyrażanie współczucia i zrozumienia dla problemów innych osób poprzez okazywanie zainteresowania, podjęcie rozmowy czy pomocy

OBSZAR SPOŁECZNY

  • chęć udzielenia wsparcia osobom słabszym i potrzebującym pomocy; odczuwanie satysfakcji z faktu dzielenia się lub obdarowywania innych
  • krytyka wobec przejawów nierównego traktowania, wyszydzania czy szykanowania
  • dostrzeganie potrzeb osób w najbliższym otoczeniu i umiejętne wspieranie ich, włączanie do zabaw lub działań adekwatnie do możliwości oraz sprawności
  • rozumienie, że rodziny, w których wychowują się dzieci, mogą mieć odmienne zwyczaje, tradycje i status materialny
  • coraz większa świadomość własnych praw oraz praw innych, np. prawo do wyboru zabawki, zabawy, wyboru towarzysza, niewiedzy, szacunku, radości, poszanowania własności, odczuwania emocji, tajemnicy, wyrażania własnych myśli, bycia wysłuchanym

OBSZAR POZNAWCZY

  • ilustrowanie zdarzeń, pojęć i zjawisk poprzez różnorodne formy ekspresji
  • doskonalenie umiejętności tworzenia dłuższych wypowiedzi słownych poprawnych pod względem logicznym i gramatycznym
  • wzbogacanie umiejętności opisywania obrazków z dostrzeganiem przedmiotów, cech, czynności, emocji
  • podejmowanie prób przygotowania prostych prezentacji, np. własnej kolekcji, pasji
  • dostrzeganie różnych kryteriów klasyfikacyjnych dla tego samego zbioru przedmiotów
  • rozumienie efektu przesunięcia i obrotu drugiej osoby w przestrzeni (odwrotność strony lewej i prawej u osoby stojącej naprzeciwko)
  • szukanie informacji na dany temat w dostępnych źródłach

Wiersz: „Dzieci świata”

W Afryce w szkole ,na lekcji,
Śmiała się dzieci gromada,
Gdy im mówił malutki Gwinejczyk,
że gdzieś na świecie śnieg pada.
A jego rówieśnik, Eskimos,
też w szkole, w chłodnej Grenlandii,
nie uwierzył , że są na świecie
gorące pustynie i palmy.
Afryki, ani Grenlandii
my także jak dotąd nie znamy,
a jednak wierzymy w lodowce,
w gorące pustynie, w banany.
I dzieciom z całego świata
chcemy ręce uścisnąć mocno
i wierzymy, że dzielni z nich ludzie,
jak i z nas samych wyrosną.

Piosenka: „Jesteśmy dziećmi”

  1. Czy jesteś z Afryki,
    Czy też z Ameryki,
  2. Nie jest ważne gdzie mieszkamy,
    Bo jesteśmy tacy sami.

ref. Jesteśmy dziećmi! Chcemy miłości!
Jesteśmy dziećmi! Chcemy radości!
Chcemy by często tulono nas
I żeby miło płynął nam czas.

  1. Czy mówisz po polsku,
    Czy też po japońsku,
    Wszyscy dobrze rozumiemy,
    Czego tak naprawdę chcemy.
 

Comments are closed.