TEMATYKA:  NASZE  EMOCJE

TERMIN  REALIZACJI: 20.11. – 24.11.2023 R

OBSZAR FIZYCZNY

  • systematyczne uczestniczenie w zabawach ruchowych oraz zajęciach gimnastycznych
  • kształtowanie samokontroli wykonywanych ćwiczeń, regulowania oddechu, radzenia sobie ze zmęczeniem
  • przestrzeganie ustalonych zasad zachowania zapewniających porządek i bezpieczeństwo
  • doskonalenie sprawności manualnej podczas wykonywania ćwiczeń graficznych

OBSZAR EMOCJONALNY

  • radzenie sobie z nieprzyjemnymi emocjami i uczuciami
  • stosowanie w codziennych sytuacjach wiedzy o tym, do kogo zwrócić się o pomoc w sytuacjach trudnych
  • nazywanie emocji i rozumienie, że każdy ma prawo do ich odczuwania i okazywania
  • wdrażanie do mówienia o swoich emocjach w sytuacjach trudnych, konfliktowych
  • radzenie sobie w sytuacjach porażki i sukcesu
  • budowanie pozytywnego obrazu własnej osoby i poczucia własnej wartości

OBSZAR SPOŁECZNY

  • doskonalenie umiejętności samooceny oraz oceniania zachowania innych
  • przestrzeganie zasad uczciwej rywalizacji podczas gier
  • dostrzeganie znaczenia uniwersalnych wartości, takich jak: dobro, prawda, sprawiedliwość, uczciwość, odwaga, zdolność do poświęceń
  • dostrzeganie potrzeb i problemów innych dzieci, umiejętne reagowanie, adekwatne do możliwości
  • budowanie atmosfery sprzyjającej dobrej komunikacji w grupie

OBSZAR POZNAWCZY

  • ilustrowanie zdarzeń, pojęć, zjawisk oraz emocji poprzez różnorodne formy ekspresji: plastyczną, techniczną, muzyczną, mimiczną, ruchową
  • stosowanie w pracach plastycznych pełnej gamy barw, eksperymenty z mieszaniem kolorów
  • wzbudzenie zainteresowania czytaniem i literami: litery „u”, „U”
  • rozwijanie umiejętności czytania sylab i prostych wyrazów zbudowanych z poznanych liter
  • utrwalanie kształtów liter i cyfr przez różnorodne działania: plastyczne, graficzne, konstrukcyjne, ruchowe
  • doskonalenie umiejętności czytania sylab, tworzenia wyrazów z rozsypanek sylabowych
  • podejmowanie prób podpisania się własnym imieniem w praktycznych sytuacjach
  • doskonalenie umiejętności rozpatrywania otoczenia z punktu widzenia własnego i drugiej osoby, posługiwanie się pojęciami dotyczącymi kierunku w przestrzeni z własnego punktu widzenia i z punktu widzenia innej osoby: „w prawo”, „w lewo”, „do tyłu”, „do przodu”
  • porównywanie liczebności zbiorów z określaniem, o ile jest mniej lub więcej elementów
  • poznanie znaków „<”, „>”, „=”
  • układanie i odczytywanie zapisów matematycznych ze znakami „<”, „>”, „=”
  • konstruowanie gry planszowej z wykorzystaniem umownych znaków, symboli, wyrazów

WIERSZ :   „PRAWA DZIECKA” – Janusz Korczak

Niech się wreszcie każdy dowie

I rozpowie w świecie całym,

Że dziecko to także człowiek,

Tyle, że jeszcze mały.

Dlatego ludzie uczeni,

Którym za to należą się brawa,

Chcąc wielu dzieci los odmienić,

Spisali dla was mądre prawa.

Więc je na co dzień i od święta

Spróbujcie dobrze zapamiętać:

Nikt mnie siłą nie ma prawa zmuszać do niczego,

A szczególnie do zrobienia czegoś niedobrego.

Mogę uczyć się wszystkiego, co mnie zaciekawi

I mam prawo sam wybierać, z kim się będę bawić.

Nikt nie może mnie poniżać, krzywdzić, bić, wyzywać,

I każdego mogę zawsze na ratunek wzywać.

Jeśli mama albo tata już nie mieszka z nami,

Nikt nie może mi zabronić spotkać ich czasami.

Nikt nie może moich listów czytać bez pytania,

Mam też prawo do tajemnic i własnego zdania.

Mogę żądać, żeby każdy uznał moje prawa,

A gdy różnię się od innych, to jest moja sprawa.

Tak się tu wiersze poukładały,

Prawa dla dzieci na całym świecie,

Byście w potrzebie z nich korzystały

Najlepiej, jak umiecie.

 

PIOSENKA :  PIOSENKA O PRAWACH DZIECKA        

Mam prawo żyć

Mam prawo być sobą

Czuć się bezpiecznie, wolną być osobą.

Mam prawo kochać i kochanym być

Nie można mnie krzywdzić, poniżać i bić.

Dziecka prawa poważna sprawa

Dziecka prawa to nie zabawa

Mogę się śmiać

Może się dziać pięknie

Pragnę być zdrowy, rosnąć w swoim tempie.

Mam prawo wybrać sam przyjaciół swych

Nie można mnie zmuszać do uczynków złych.

Mam prawo śnić

Mam prawo być inny

Mogę być słabszy lecz nie czuć się winny.

Mam prawo śpiewać głośno kiedy chcę

Mam prawo płakać cicho, gdy mi źle

 

 

Comments are closed.