Tematyka kompleksowa: Świat się zmienia

Termin realizacji: 04.03. – 08.04.2024r.
Cele ogólne:

OBSZAR FIZYCZNY

  • systematyczne uczestnictwo w organizowanych zabawach ruchowych
  • przestrzeganie zasad zachowania zapewniających porządek i bezpieczeństwo, dostrzeganie ewentualnych zagrożeń, nieprawidłowego zachowania innych
  • tworzenie konstrukcji płaskich i przestrzennych oraz kompozycji z różnorodnego materiału, wykorzystywanie właściwych sposobów łączenia, montowania
  • utrwalenie prawidłowego chwytu przy posługiwaniu się: sztućcami, narzędziami pisarskimi
  • wykonywanie różnych prac zwiększających sprawność manualną i koordynację wzrokowo-ruchową

OBSZAR EMOCJONALNY

  • przestrzeganie zasad i norm obowiązujących w grupie rówieśniczej i kontaktach z dorosłymi
  • radzenie sobie w trudnych sytuacjach życiowych i przewidywanie skutków swojego zachowania
  • opisywanie emocji towarzyszących codziennym zdarzeniom, kontaktom z ludźmi, przyrodą, ze sztuką
  • pozytywny stosunek do zdarzeń i sytuacji, rozumienie, że różnimy się od siebie zdolnościami i talentami
  • kierowanie się rozwagą, namysłem przed podjęciem decyzji czy działania, spokojna ocena sytuacji

OBSZAR SPOŁECZNY

  • zwracanie uwagi na różnice i podobieństwa między ludźmi w bliższym i dalszym otoczeniu
  • dążenie do osiągnięcia wspólnego celu przez zespołowe planowanie, realizowanie zabaw, zadań i przedsięwzięć oraz odczuwanie współodpowiedzialności za przebieg i efekt końcowy
  • zainteresowanie osiągnięciami w dziedzinie wynalazków

OBSZAR POZNAWCZY

  • dostrzeganie związków przyczynowo-skutkowych
  • dążenie do udzielania trafnych, przemyślanych i czytelnych odpowiedzi oraz informacji
  • pod pełną kontrolą dorosłych i w ograniczonym zakresie korzystanie z internetui gier komputerowych
  • poznawanie liter drukowanych małych i wielkich, litera „z”, „Z”
  • doskonalenie umiejętności prowadzenia dyskusji z przestrzeganiem zasady wzajemnego słuchania i argumentowania wyrażanych opinii i ocen
  • uczestnictwo w budowaniu dłuższych wypowiedzi na temat własnych zainteresowań, opowiadanie o ciekawych zdarzeniach, obejrzanych filmach, wystawach
  • rozwijanie kreatywności i wyobraźni przez łączenie technik plastycznych
  • doskonalenie umiejętności zespołowego wykonywania prac plastycznych, plakatów
  • sprawne klasyfikowanie przedmiotów, obrazków ze względu na cechy jakościowe
  • racjonalne gospodarowanie materiałami
  • określanie wyników dodawania lub odejmowania z pomocą palców zastępujących przedmioty

Wiersz: „Wynalazki”

Jak by na świecie dzisiaj się żyło,
gdyby niektórych rzeczy ubyło?
Na przykład, znikłyby samochody.
Kolej, tramwaje wyszłyby z mody.
I na dodatek – pomyśl też o tym,
latać przestałyby samoloty!
Podróż by trwała długie godziny,
albo dni wiele – z tej to przyczyny!
Komu zawdzięczasz taką wygodę,
że szybko możesz przemierzać drogę?
To inżynierów wielka zasługa,
że podróż dzisiaj nie jest tak długa!
A gdyby w mieście brakło apteki,
w której by można kupować leki?
Czy pomyślałeś kiedyś przez chwilę,
skąd się tam lekarstw znalazło tyle?
Pracy badaczy to zawdzięczamy,
że na choroby lekarstwa mamy!
A teraz – tak tylko z ciekawości –
zobaczmy świat bez elektryczności.
Wieczorem ciemno? Zaraz, chwileczkę!
Zamiast żarówki musisz mieć świeczkę.
Te wynalazki – prąd i maszyny
mamy na świecie z takiej przyczyny,
że naukowców przemądre głowy
ciągle wpadają na pomysł nowy.
Dlatego łatwo tego dziś dowieść:
bez wynalazków trudno się obejść.

 Piosenka: „Wynalazki”

  1. Dawno temu ze dwa wieki
    albo jeszcze dawniej, nie wiem.
    Ktoś pomyślał, zaplanował
    i tak powstał grzebień.

Innym razem wpadł na pomysł,
podrapał się w głowę.
Powyginał, powycinał
i sanki gotowe

ref: Wynalazki, wynalazki
trudno bez nich żyć.
Choć tak proste i banalne
są i muszą być.

Kto potrafi niech zaprzeczy
proszę zgadzam się.
Lecz te proste nieraz rzeczy
nam przydają się.

  1. Nie był głupi kto powiedział,
    że trzeba mieć głowę
    by wymyślić no i zrobić
    kalosze gumowe.

Rzeczą błachą to jest przecież
każdy o tym dobrze wie,
że samochód bez silnika
do niczego nada się.

ref: Wynalazki, wynalazki …

Rap: Samochody i rowery,
komputery i bajery.
Gpsy, telefony,
radia i telewizory.
Zabaweczki, żaróweczki,
instrumenty i pierwiastki.
Wciąż powstają wynalazki.

ref: Wynalazki, wynalazki …

 

Comments are closed.